Příprava na zakořeňování (aktualizováno 14.3.)

09.03.2019 23:57

Dnes jsem dokončil řez u domu a tím pádem je hlavní záběr hotov. Zbývá ještě "ostříhat" novou výsadbu ve vinohrádku, ale tam to chci spojit s finální přeinstalací tubusů, které jsem během zimy jen tak na rychlo nasadil na sazenice. Znamená to každý tubus sundat, ostříhat mladou hlavičku, naladit prolisy pro nasazení na fixační hůlku.

Předevčírem jsem začal připravovat řízky na zakořeňování. Sřihl jsem je na dvou až tříočkové a namočil do dešťové vody. Zítra obnovím řezy a zakrátím do finální podoby, na spodní části udělám rýhy a použiji stimulátor Clonex Gel. Horní konce zavoskuji, očka však ne, ještě se rozhoduji zda vyslepit spodní očka. U dvouočkových řízků se mi někdy stane, že horní očko nevyraší a to je pak průšvih. U tříočkových řízků s vyslepením spodního očka problém nemám. Chci použít dvě metody zakořenění. První bude metodou na skříni, tzn. že řízky po narýhování a namočení do stimulátoru spodním koncem zabalím do vlhkého hadříku, zamotám a na horní konec nasadím mikrotenový sáček. Druhý způsob bude klasický, za použití směsi kokosového vlákna a perlitu, nebo čistého perlitu, ideálně se spodním ohřevem.

Již v týdnu jsem si při řezání kmínků všiml, že réva pláče (Kodrjanka), dnes byla míza vidět i na zahradě na některých odrůdách. Kontejnerované sazenice ve skleníku se již zelenají, postupně je rovněž zastřihávám, prozatím jsou zapuštěny v zemi.

20190309-12430820190309-12432020190309-124336
Na snímcích je vloni naočkovaný Ťan-Šan na Augustin (V 25-20) a jako jedinný ze tří pokusů se vloni zazelenal, narostl však velmi málo. Doufám, že se zazelená i letos. Podnožovou hlavu jsem ostříhal na jedno (dvě?) očka, aby se mohla věnovat i tomu novému. Konkrétně na řezu u této hlavy je vidět ronění mízy.

20190309-124232

 

 

 

Stav rašení k dnešnímu dni.
 

M.

 

 

14.3.2019

Včera jsem kontroloval řízky uložené na skříni a bohužel byly napadeny povlakem nějaké šedé houby (plísně). Všechny jsem zkontroloval, "přebalil" a ošetřil přípravkem Previcur® Energy. Byl bohužel již dva roky po expiraci, a tak ještě dnes odpoledne pro jistotu řízky opět zkontroluji. Odjíždím do pryč a k další kontrole se dostanu až někdy v pátek. Pokud nebude výsledek uspokojivý, tak budu muset dát řízky zakořenit do perlitu. Zaplísnění je nejspíše důsledkem delšího pobytu řízků ve vodě (tři dny) a jejich následném umístění v neprodyšném obalu, který je soušástí zakořeňování ve skříni. Prozatím se poohlédnu po nějaké vhodné nádobě, do které bych řízky umístil. Do zakořeňování ve vodě se mi moc nechce, rovněž se letos snažím o umístění řízků do průhledných kelímků po jednom kuse, abych měl vizuální kontrolu růstu kořenů. Po jednom kuse i proto, že každý řízek je jiná odrůda a jinak koření. V případě hromadného umístění pak kvůli jedné, již kořenící odrůdě, musím "rozebírat vše okolo".

Co se prací na nové výsadbě týče, tak se k ní asi opět nedostanu, protože již na čtvrtek večer, pátek i sobotu je zase avizována ta mokrá mrdka. To už je fakt na posrání, ještě to neobeschlo ze začátku týdne a už se sem sere další voda, ach jo.

M.

 

© 2014 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode