Hálčivec révový, vlnovník révový

02.06.2022 05:20

"Kadeřavost (akarinóza) révy vinné se projevuje výrazným zpomalením růstu letorostů, deformacemi listů a jejich padáním a zasycháním květů. Při slabším napadení se vyvíjejí hrozny s malým počtem bobulí, při silném napadení se hrozny vůbec nevytvářejí. Na poškozených listech jsou v procházejícím světle zřetelné rozptýlené světlejší skvrny s hvězdicovitě staženými žilkami. Kromě toho jsou listy zkadeřené a trhají se.

V případě plstnatosti (erinózy) vznikají na spodní straně listů puchýře vyplněné hustou plstí.

Původci obou těchto onemocnění jsou mikroskopičtí roztoči, v případě kadeřavosti hálčivec révový, v případě plstnatosti vlnovník révový."

20220529-091020O víkendu jsem provedl druhé preventivní ošetření proti padlí, tentokrát jsem použil sirnaté hnojivo Sulfomax. První postřik jsem provedl Kumulusem, do obou směsí jsem přidal podpůrný přípravek Amalgerol, kristalické hnojivo a pár kapek smáčedla Silwet. Jelikož se na listech objevili i roztoči (viz úvod), naplánoval jsem přídavek přípravku Sanmite. Tak "pečlivě" jsem to plánoval, až jsem Sanmite zapomněl na zahradě, a už se mi tam vracet nechtělo. Postřik vinohrádku byl tedy proveden bez něj, na zahradě jsem ho již aplikoval.

Největší napadení vlnovníkem se projevilo na mladých kontejnerovaných sazenicích, které jsem přezimoval částečně zapuštěné do země, dále na bezsemenných odrůdách. Hálčivec se rovněž objevil, ale důsledky jeho napadení jsou méně pozorovatelné. Réva těmto poškozením v současných podmínkách rychle odroste. Na snímcích níže je vidět, jak začínají bílé váčky plsti hnědnout, což je příznakem účinku postřiku, v tomto případě Sanmite. Ve vinohrádku se objevil spíše hálčivec, ale ještě jsem úspěšnost ošetření nekontroloval, protože mne "trápí" jiné "problémy, a t.j. voda.

20220529-09093220220529-09094020220529-090954

20220529-12164020220529-121650Už druhou noc po sobě lilo, ale odpoledne už zase zalévám. Voda sice vše smáčí, ale během pár hodin se vypaří a povrch půdy je suchý. Včera odpoledne již bylo dusno jako prase, k tomu se přidávají poměrně chladná rána. Pršet mělo po celý týden, dokonce strašili přívalovými dešti. Při dnešní předpovědi tam visí již jen sobota s 20ti milimetry.

Opakující se noční deště nejspíše smyly postřiky provedené sírou, takže si to asi zopákneme, tentokrát použiji Dynali. Na postřiky jsem se nechal inspirovat citrusáři, kde používal na ošetření aku stříkací pistoli. Jenže vinohrádek je poněkud něco většího, a tam by litrová zásoba kapaliny znamenala neustálé doplňování. Zvolil jsem variantu tlakové aku myčky, která dokáže udělat krásnou mlhu a pod tlakem ji dostat do porostů. Na zahradě, kde je i spousta jiných plodin, tak tam bych zůstal u "pumpovacího" zádového nebo "přesramenového" postřikovače, v sadě a vinohrádku je prostoru dosti. Do jedné ruky aku myčku, do druhé kanystr s postřikem, do něj hadici se sacím košem a hurá do boje.

Do budoucna chci ještě pořídit postřikovač akumulátorový, abych nemusel neustále pumpovat. Už mám nějaký vyhlídlý, do nějž by pasovaly akumulátory od elektronářadí.

Nakonec jsem jen pro zajímavost koukl z okna a na web o počasí. Venku je vše mokré a jen za dnešek spadlo 4,7 mm, za včerejšek 16,1 mm vody (vždy pršelo v noci). Venku již svítí slunce a odpoledne zase pojedu zalévat, zase uvidím centimetrové praskliny na povrchu půdy (mimo záhony), zase je po ránu celkem chladno a odpoledne bude dusno jako prase. Vše se krásně zelená (krom trávníků které nezalévám), plevel ze země přímo vystřeluje, ovocné stromy bez úrody mají obrovské přírustky zelené hmoty. Zeleninou obtěžkané skleníky praskají ve švech, voní v nich kvetoucí citrusy, krásně rostou i rajčata. Na zahradě a ve vinohrádku však řádí krtek, tomu dávám ještě tak rok, maximálně dva.

M.





 

 

 

© 2014 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode